You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.
Traktorske gume su sve veće, šire i imaju mogućnosti nošenja većeg tereta uz smanjenje sabijanja zemljišta. Tržišta takođe rastu, pre svega poljoprivredna proizvodnja u Južnoj Americi i Africi. Zbog ozbiljnih izazova za poljoprivrednu mehanizaciju koja se razvija da se prilagodi svim potrebama na globalnom nivou, razvoj i inovacije u gumarstvu su takođe značajni. Od pojave nove mehanizacije koja radi na strmim i terasastim terenima do postavljanja raznih senzora u gume koji omogućavaju viši stepen iskorišćenosti i eksploatacije, proizvođači guma i mašina moraju međusobno da sarađuju i odgovore na sve ove izazove.
 
Ovo je 10 osnovnih trendova koje karakterišu tržište traktorskih guma.
 
1.     Rast konkurencije
Globalno tržište traktorskih guma vredi 9 milijardi dolara, sa procenjenim rastom od 5,2% u periodu 2020-2027. godine. Vodeće vodeće kompanije u ovom segmentu, poput Bridgestone-a, Michelin-a, Goodyear-Titan-a, BKT-a ulažu ogromna sredstva u inovacije i razvoj u cilju poboljšanja karakteristika guma koje moraju da odgovore na zahteve savremene poljoprivredne mehanizacije koja i sama mora da prati sve izazove proizvodnje hrane za svetsku populaciju u porastu. Inovacije, pre svega u radijalne traktorske gume velikih dimenzija, širokog gaza sa smanjenim sabijanjem zemljišta i pogodnih za transport predstavljaju izazov za sve svetske proizvođače, ali i ujedno su i osnov strategije razvoja i povećanja prodaje ovih kompanija.
 
2.     Veličina guma
Proizvođači nastavljaju da prate rast poljoprivredne mehanizacije – mašine su sve teže. Na tržištu su do skoro najveće gume bile iz Grupe 48 – gume definisane obimom do 243 inča (617 cm) i visinom od 81 inča (205cm). Zatim je Goodyear-Titan prešao u narednu kategoriju, Grupu 49 sa svojom gumom DT930 u dimenziji 1100/45R46.
Mitas je 2017.godine na Agrotehnici u Hanoveru, na najvećem sajmu poljoprivredne tehnike na svetu, predstavio svoju gumu 1250/50R32 SFT, koja je teška 580 kilograma i sadrži oko 80 kvadratnih metara korda i nosivosti od 18.880 kg.
3.     Širina gaznog sloja
Povećanjem gazne površine traktorske gume dolazi do smanjenja pritiska na tlo i samim tim je sabijanje zemljišta manje, čime se čuvaju biološke karakteristike zemljišta, kroz aerizaciju. Takođe, guma leži većom površinom na zemljište čime se povećava trakcija i vučne karakteristike gume.
Prethodne decenije je kao standard širokih guma na našem tržištu bila zastupljena guma 710/70R38, kao i 710/70R42, da bi sada taj standard kod proizvođača traktora počela da preuzima dimenzija 900/60R42 kod traktora, dok je kod kombajnskih guma to sada 800/65R32, 900/60R32, a kod samohodnih berača repe i veće: 1000/50R32.
4.     Oštećenja od strnjike
Ova oštećenja prethodnih godina predstavljaju značajnu temu i kod poljoprivrednika i kod proizvođača guma. S obzirom na razvoj sortimenta, pa i genetske modifikacije biljaka, zastupljene su sorte sa rigidnim i čvrstim stablom. Nakon žetve i uklanjanja zelene mase, strnjika sa oštro odsečenim ivicama predstavlja sve veći problem za traktorske gume. Sitne posekotine i kidanje komadića gume, pa čak i ozbiljnim probojima gume utiču na životni vek guma i troškove poljoprivredne proizvodnje.
Proizvođači uporno traže rešenje. Testiraju se nove smeše gume koje su otpornije na ovu vrstu oštećenja. U međuvremenu se savetuje montiranje mehaničkog dodatka na traktor ili kombajn koji bi fizički povijao i lomio strnjiku pre nego da na nju stane guma. Ovi dodaci su postali deo standardne opreme kod novih kombajna.
 
 
5.     IF gume ::: INCREASED FLEXION (IF) – povećana fleksija/savitljivost
 Mišelin je 2006.godine tržištu predstavio novu kategoriju radijalnih poljoprivrednih guma pod imenom INCREASED FLEXION (IF) kao novu tehnologiju kada je predstavljao svoju gumu Michelin Axiobib.
Gume sa oznakom imaju veću savitljivost bočnog zida gume omogućavajući im da nose i do 20% veće terete u odnosu na standardne radijalne gume u istoj dimenziji na istom pritisku gume. Ove gume imaju IF uz dimenziju gume: IF380/90R46, IF380/105R50…
 
6.     VF gume ::: VERY HIGH FLEXION (VF) – veoma visoka fleksija/savitljivost
Opet je Mišelin definisao ovu kategoriju kada je predstavio svoju gumu Xeobib Radial.
Da bi guma zadovoljila ovaj kriterijum, neophodno je da ima 40% veću savitljivost u odnosu na standardnu radijalnu gumu, bez povećanja pritiska u gumi. 
Cilj ovih guma je da pri nižem pritisku pumpanja gume nosi što veći teret. Guma sa manjim pritiskom leži na zemljištu većom površinom, što smanjuje pritisak na zemljište, ne sabija se zemljište i povećava se vuča traktora, a pošto više rebara gume leži na zemljištu, smanjuje se i proklizavanje. Mišelin, kao i Firestone su prvi izašli sa uskim gumama za prskalice i međurednu obradu, pošto su se kod ovih guma javili najveći izazovi i potreba za upotrebom ove tehnologije.
 
7.     R+ gume
Goodyear je predstavio R+ tehnologiju kao treću klasu guma sa naprednom fleksijom, veoma sličnom kao IF i Vf tehnologija, ali karakteristična za gume iz kompanije Titan-Goodyear i tržište Severne Amerike.
Kao i kod drugih guma sa tehnologijom napredne fleksije, cene se uglavnom kreću 15%-40% više u odnosu na standardne gume, te se one koriste u intenzivnim proizvodnjama u jasno definisanim uslovima eksploatacije i precizno definisanim parametrima u korišćenju mehanizacije.
 
8.     „Uske“ gume za samohodne prskalice / sprejere / atomizere
Može se reći da je do skoro podela traktorskih guma bila na traktorske i implement gume (nepogonske, prikolične, itd.).
Međutim, tokom prethodne decenije, proizvođači su se posvetili razvoju ponude i šireg asortimana guma za veće brzine i veće terete za samohodne prskalice i atomizere.
Goodyear je nastupio prvi sa linijom Ultra Sprayer u 2007.godini, sa nemanskim dizajnom: šira rebra i kramponi gume koji se sporije troše na asfaltu ali i pružaju odličnu vuču u polju. 
Sledi Michelin sa SprayerBib radijalnom gumom, dizajnirana sa VF tehnologijom i sa „D“ indexom brzine, čineći mogućim da uska guma nosi 6.500kg pri brzini od 40km/h.
Danas je ovaj asortiman mnogo veći i dostupniji kod većine proizvođača.
 
9.     Gume za kombajn
Veoma značajan segment kod poljoprivrednih guma. Intenziviranje proizvodnje hrane i povećanje površina pod žitaricama i drugih kultura kod kojih je moguće ubiranje kombajnom dovodi od ogromnih zahteva za povećanjem kapaciteta poljoprivredne mehanizacije. Kombajni su iz godine u godinu sve većeg radnog zahvata, kao i veličine bunkera, što povećava težinu prednjeg mosta kombajna.
Gume za kombajne zbog ovih ekstremnih zahteva objedinjavaju skoro sve savremene tehnologije u proizvodnji radijalnih gume: IF, VF tehnologije, trend rasta širine gaznog sloja, smanjenje profila gume, otpornosti na oštećenje od strnjike, itd… Zato kompanije ulažu ogromna sredstva u razvoj i nove tehnologije u razvoj ovih guma.
Savremeni kombajni nose dimenzije poput: 800/65R32, 900/60R32, 1050/50R32….


 
10.  „Zelene“ gume
Poljoprivredni proizvođači u dolazećim godinama u Evropi će sve više obraćati pažnju na ekološki aspekt prilikom odabira guma za svoju mehanizaciju. Sve rigoroznije regulative Evropske Unije ih usmeravaju na to, da pored brige o izduvnim gasovima svojih mašina, biraju i gume koje su više „eco-friendly“. 
Gume sa nižim pritiskom duvanja, koje bolje naležu na zemljište, imaju i manju stepen proklizavanja, tj. trakcija je poboljšana. Na ovaj način dolazi do uštede goriva prilikom obrade zemljišta.
 
 
 
 
 
 
 
Najnovije