Your Cart

Telefoni: 060 037 97 97  |  062 404 222

Radno vreme komercijalista: 08:00h – 16:00h radnim danom

Evropske vs. američke kamionske gume – zašto se toliko razlikuju?

Ako ste ikada pogledali kamion iz Amerike ili Kanade, možda vam je delovao „viši“, „duži“ ili ste primetili da mu gume izgledaju drugačije nego kod naših evropskih kamiona. I bili biste u pravu!

U ovom tekstu objasnićemo jednostavno i jasno koje su glavne razlike između evropskih i američkih guma za kamion, zašto se razlikuju, i koje su njihove karakteristike.

Evropske i američke gume možda izgledaju slično na prvi pogled, ali su u suštini dizajnirane za potpuno različite uslove vožnje i propise.

U Evropi je fokus na preciznosti, uštedi goriva i manevrisanju – zato su gume šire, niže i izražene u milimetrima.
U Americi se vozi dugo, teško i direktno, pa su gume višeg profila, robusnije i izražene u inčima.

1. Evropske gume – sve je u milimetrima

U Evropi se koriste gume prema ECE standardu*, a dimenzije se izražavaju u milimetrima. Na primer:

  • 315/80R22.5 – širina 315 mm, odnos visine i širine 80%, prečnik felne 22.5 inča
  • 385/65R22.5 – često se koristi na prikolicama ili na prednjim osovinama teških kamiona

Gde se koriste?

  • 315/80 ili 295/80: prednja i pogonska osovina kamiona
  • 385/65: prikolice, poluprikolice, prednje osovine tegljača
  • i mnoge druge koje i sami znate…

Evropski stil vožnje (autoputevi, gradovi, manevrisanje) traži stabilne i šire gume, koje dobro „leže“ na putu i štede gorivo.

*ECE (Economic Commission for Europe)evropski standard

  • ECE regulative definišu tehničke zahteve za gume koje se koriste u Evropi.
  • Gume sa oznakom ECE R54 su namenjene za komercijalna vozila, kao što su kamioni i autobusi.
  • ECE oznaka se obično pojavljuje kao E u krugu, npr. E4, gde broj označava zemlju homologacije (npr. 4 = Holandija).
  • Standardi definišu:
    • dimenzije gume,
    • indeks nosivosti i brzine,
    • ponašanje pri opterećenju i brzini,
    • sigurnost u uslovima habanja i temperature.

2. Američke gume – sve je u inčima

U SAD-u i Kanadi koriste se DOT standardi*, i dimenzije se izražavaju u inčima. Npr:

  • 11R22.5 – širina oko 11 inča (280 mm), R znači radijalna, 22.5 je prečnik felne
  • 295/75R22.5 – takođe se koristi, ali je to tzv. Low Profile guma (niži bočni zid)

Gde se koriste?

  • 11R22.5 i 11R24.5: najčešće na starijim ili teretnim kamionima
  • 295/75 i 275/80: modernije varijante za autoput
  • 255/70R22.5: često na prikolicama

Američki kamioni prelaze veće distance, često po različitim terenima, pa su njihove gume obično više, sa većim profilom i jačim bočnim zidovima.

Američki kamioni često koriste dvostruke gume (Double) na zadnjoj osovini, što omogućava veću nosivost i stabilnost, ali povećava potrošnju goriva i težinu vozila. Alternativa su Super Single gume, koje su šire, duže i postavljene kao jedna guma na osovinu, smanjujući otpor i težinu, što doprinosi uštedi goriva, ali s manjom nosivošću i većim rizikom u slučaju kvara. Izbor zavisi od potreba transporta – dvostruke gume su bolje za teže terete, dok Super Single gume nude efikasnost na dugim, ravnim putem.

*DOT (Department of Transportation)američki standard

  • DOT je američko Ministarstvo saobraćaja koje propisuje uslove za gume koje se koriste u SAD.
  • Svaka guma koja se prodaje u SAD mora imati DOT kod, koji garantuje da je guma prošla sve bezbednosne i tehničke provere.
  • DOT kod (npr. DOT X0 AB 2C 4922) sadrži:
    • fabrički kod,
    • serijski broj,
    • nedelju i godinu proizvodnje (u ovom primeru: 49. nedelja 2022).
  • DOT gume moraju proći testove za:
    • izdržljivost,
    • ponašanje pod pritiskom i težinom,
    • sigurnost pri višim brzinama i temperaturama.

3. Vizuelne i tehničke razlike – na prvi pogled i na duge staze

RazlikaEvropske gumeAmeričke gume
OznakeU milimetrima (npr. 315/80R22.5)U inčima (npr. 11R22.5)
ŠirinaŠireUže, ali viši profil
Visina bočnog zidaNižiViši – bolje „upijaju“ teret i rupe
Tip vožnjeBrže rute, više manevrisanjaDugačke deonice, robusniji zahtevi
PotrošnjaVeći fokus na uštedu gorivaFokus na izdržljivost i nosivost
PrikoliceSuper single gume (385/65)Dual točkovi ili super single 445/50

4. Zašto su američke gume drugačije?

Zato što su uslovi eksploatacije drugačiji:

  • Duži kamioni (do 25m) sa više osovina
  • Veće opterećenje po osovini – zato koriste robusnije gume
  • Manje ograničenja po visini – mogu koristiti visoke gume sa većim profilom
  • Klima – od Aljaske do Meksika, gume moraju da traju i po ekstremnim uslovima

5. A šta je bolje za mene?

Ako poslujete u Evropi – kupujte i koristite gume prema ECE standardu.
Uvoz američkih guma retko ima smisla osim ako vozilo nije specifično uvezeno iz SAD-a.

Bitno je da guma odgovara:

  • vozilu (dimenzija i indeks opterećenja),
  • vrsti vožnje (lokalna ili daljinska),
  • teretu koji nosi (standardno ili teško opterećenje).

Zaključak

Gume nisu samo crni krugovi – one su važan deo bezbednosti, ekonomičnosti i efikasnosti svakog kamiona. Razlike između evropskih i američkih guma možda na prvi pogled deluju zbunjujuće, ali kada ih uporedimo jasno je da svaka regija razvija ono što joj najviše treba.

Ako niste sigurni koje gume su prave za vaš kamion ili prikolicu – pozovite nas ili nas kontaktirajte preko sajta. Rado ćemo vam pomoći da izaberete ono što je najsigurnije i najisplativije za vašu vožnju.

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *