Your Cart

Telefoni: 060 037 97 97  |  062 404 222

Radno vreme komercijalista: 08:00h – 16:00h radnim danom

Pritisak u gumama kamiona: skriveni trošak koji vozači najčešće ignorišu


Većina vozača svoje kamionske gume proverava gume „od oka“. Pogledaju bočnicu, malo prođu oko kamiona, udare nogom ili čekićem — i ako guma izgleda „tvrdo“, smatraju da je sve u redu.
U stvarnosti, to je velika zabluda.

Kamionske gume imaju izuzetno jaku karkasu i bočnicu, pa čak i kada im nedostaje 1–2 bara, vizuelno izgledaju potpuno normalno. Upravo zato većina kamiona na putu vozi sa pritiskom nižim 10–20%, a vozači toga nisu ni svesni.

Problem?
Pad pritiska od samo 10% donosi ozbiljne gubitke u potrošnji goriva i ubrzano trošenje gume. Na 20% i 30% situacija postaje drastično gora — guma radi u zoni pregrevanja, deformacije i rizika od pucanja. Sve to vozač ne vidi, ali plaća kroz rast troškova.

Zašto se pad pritiska ne vidi okom?

Zbog konstrukcije kamionske gume:

  • izuzetno jaka karkasa
  • tvrde, rigidne bočnice
  • velika nosivost
  • težina kamiona spljošti gumu čak i kad je puna

Razlika između 9 i 7 bar vizuelno može biti 0%, ali u radu znači ogromne troškove i rizike.


Koliki je pravilan pritisak?

Iako se razlikuje zavisno od proizvođača i opterećenja, u praksi se najčešće koriste sledeće vrednosti:

► Prednja (upravljačka) osovina:

8.5 – 9.0 bara
(kamionske gume 315/80R22.5 će da podnesu pritisak i od 8 bara lakše od nižih profila. Što je niži profil – protisak mora da bude veći:  kamionske gume 315/60R22.5 ne smeju imati manje od 9 bara)

► Pogonska osovina (dupla montaža):

8.0 – 9.0 bar
(Za veća opterećenja bliže 9 bar)

► Prikolice / poluprikolice:

9.0 bar

Zbog tereta sve kamionske gume 22.5” moraju imati 9 bara. Gume za prikolicu 385/65R22.5 podjednako kao i gume za megu 385/55R22.5 ili 435/50R19.5 redovno proveravati na pritisak od 9 bara.


Šta se dešava kad pritisak padne 10%, 20% ili 30%?

–10% (8.1 bar): Nevidljiv pad, vidljivi troškovi

  • +2–3% veća potrošnja goriva
  • +15% više toplote u gumi
  • –10% kraći vek gume
  • sve i dalje izgleda normalno – oko ne vidi razliku

–20% (7.2 bar): Ubrzano uništavanje gume

  • +5–6% veća potrošnja goriva
  • +30% temperatura (kritično)
  • –25% kraći vek
  • počinje habanje po ivicama
  • visok rizik od oštećenja karkase

–30% (6.3 bar): Realan rizik od pucanja

  • +8–10% veća potrošnja goriva
  • +50% toplote → blowout
  • –35–40% kraći vek
  • loša stabilnost i duži zaustavni put
  • guma i dalje ne mora izgledati „ispumpano“

Zaključak: šta vozači treba da rade?

1. Ne oslanjajte se na vizuelni pregled

Oko ne može utvrditi razliku između 9 i 7 bar.

2. Pritisak se meri samo meračem — idealno jednom nedeljno

U hladnoj gumi, pre polaska.

3. Koristite preporučene vrednosti za svaku osovinu

Mada, sa 9 bara kod kamionskih guma 22.5 ne možete da pogrešite.

4. Pratite promene potrošnje goriva

Čak 2% više goriva mesečno na velikoj ruti pravi ogroman trošak.

5. Ne ignorišite povećano zagrevanje guma

Toplota ubija karkasu i vodi do pucanja.


Najvažnija poruka

Mali pad pritiska u gumi – ogromni skriveni troškovi.
Redovna provera štedi novac i produžava život gume.


Ako vam treba savet oko pravilnog pritiska, izbora gume ili opterećenja osovine — kontaktirajte Vir Agrar doo.
Naša stručna podrška je vam je uvek dostupna.

📞 Pozovite nas: 060 037 97 97 ili 062 404 222
📧 Pošaljite upit: office@viragrar.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *