Kako bismo probali da damo odgovor na ovo kompleksno pitanje, neophodno je prvo dati kontekst i uvod koji je neophodan za razumevanje kretanja na svetskom pa i našem tržištu guma za kamione, da bi smo uopšte probali da damo neke preporuke na kraju teksta.
Industrija se u Kini se tokom poslednje decenije razvija ekstremnom brzinom, što podrazumeva i tehnološki razvoj i rast standarda u proizvodnji.
Ovo se odnosi i na proizvodnju guma za kamione. Pre samo 10-15 godina naši prevoznici su bežali od kineskih guma iako su bile i tada znatno jeftinije, ali imali su i razlog – bile su znatno goreg i neujednačenog kvaliteta. Međutim, imale su neprikosnoven adut – cena je bila jako primamljiva.
Ali od tada je prošlo više od decenije a to je za galopirajući kinesku privredu bilo dovoljno da se razvije do nivoa da može i da parira i da povede ovo globalno tržište. Kineske gume za kamione se ravnopravno takmiče sa priznatim liderima iz Amerike, Japana, Velike Britanije, Italije, Nemačke, Francuske, Južne Koreje, Rusije…
Izvor: https://oec.world/en/profile/bilateral-product/rubber-tires/reporter/chn
- U 2022. godini, Kina je izvezla 19.6 milijardi dolara vredne gume, što je čini najvećim izvoznikom guma na svetu. Istovremeno, gume su bile 34. najviše izvozni proizvod u Kini iste godine. Glavne destinacije izvoza guma iz Kine su: Rusija (1.11 milijardi dolara), Meksiko (1.11 milijardi dolara), SAD (1.06 milijardi dolara), Australija (745 miliona dolara) i Saudijska Arabija (690 miliona dolara).
- Najbrže rastuća tržišta izvoza guma iz Kine između 2021. i 2022. godine bile su Rusija (605 miliona dolara), Meksiko (156 miliona dolara) i Nemačka (142 miliona dolara).
Evropska Unija je u, u pokušaju da zaštiti svoje tržište i svoje proizvođače guma, 2017. godine uvela niz anti-damping mera i zakona: jednostavno rečeno – za većinu kineskih proizvođača je uvedena veoma visoka carina (30-70%, videti tabelu ispod) za koje je Evropska Komisija procenila da na evropskom tržištu nastupaju sa cenama nižim od zemlje porekla proizvoda ili u nekim slučajevima i nižim od cene koštanja proizvodnje, što je bio opravdan razlog da se ove mere sprovedu i uvoz za kineske gume drastično smanji.
Ovo je dovelo do toga da evropski proizvođači guma ostanu konkurentni i održe svoj nivo prodaje. Uvedena carina nije podjednaka za sve brendove, tako da su neki kineski proizvođači (uglavnom kvalitetniji) ostali zastupljeni i dalje na EU tržištu, ali svakako u manjem broju.
Kod nas ove mere ne postoje i uvoz kineskih guma za kamione je neometan i na snazi su standardne carinske stope, kao i za druge proizvode.
Kvalitet kineskih guma na našem tržištu
Mi na ovim prostorima imamo naviku da zanemarimo pre svega veličinu azijskih zemalja poput Kine i Indije. Odličan pokazatelj je da su to zemlje sa uspešnim svemirskim programima što podrazumeva ozbiljno visok nivo tehnološke razvijenosti koji se preslikava na sve ostale industrije.
Tržišta su segmentirana i zadovoljavaju potrebe od niskoprofitnih do globalnih kompanija.
Isto je i sa gumama: na kineskom tržištu postoje i „budget“ proizvođači guma sa najnižom cenom i kvalitetom, ali postoje i fabrike koje distribuiraju gume za kamione na najzahtevnija tržišta sveta, nudeći široku paletu proizvoda i savremene dezene gume za sve namene i sa znatno produženim garantnim rokom. Nažalost, stiče se utisak da kod nas završavaju samo ovi prvi, tj. najpovoljniji proizvođači. Shodno veličini i razvijenosti našeg tržišta kupovinu novih guma diktira upravo cena.
Prevoznici su uslovljeni na kompromis, pre svega zbog niske likvidnosti tržišta, poteškoća u naplati, kao i zbog mnogih globalnih faktora poput pandemije, inflacije, ratova…
Shodno tome, ponuda kineskih guma na našem tržištu buja: ima dosta uvoznika, od manjih do većih, raznih proizvođača šarenolikog kvaliteta, sami prevoznici uvoze po koji kontejner guma za svoje potrebe. Zbog svega ovoga je bitno poznavati prilike i ponudu. Gume su posle goriva najveća stavka u budžetu svakog prevoznika. Uštede za gume mogu biti značajne ukoliko pronađete formulu koja vam odgovara.
Kada razmatrate kineske gume za kamione, važno je pažljivo istražiti i uzeti u obzir različite faktore, uključujući:
1. Reputacija proizvođača: Proučite reputaciju proizvođača i istražite povratne informacije korisnika kako biste dobili bolji uvid u kvalitet njihovih proizvoda.
2. Performanse guma: Pročitajte specifikacije proizvoda i analizirajte performanse guma u različitim uslovima vožnje.
3. Troškovi i budžet: Razmotrite cenu guma u odnosu na njihov kvalitet i uskladite ih sa svojim budžetom.
Pre kupovine kineskih guma za kamione, preporučuje se da obavite detaljna istraživanja kako biste osigurali da dobijete proizvode koji odgovaraju vašim potrebama i standardima kvaliteta.
- REPUTACIJA PROIZVOĐAČA GUMA
Povratne informacije od kolega iz transporta: Ako imate priliku, razgovarajte sa drugim preduzećima ili transportnim firmama koje koriste kineske teretne gume. Pitajte ih za njihova iskustva i preporuke.
Istraživanje na internetu: Pretražite online izvore i članke koji se bave proizvođačima guma za kamione. Mnogi industrijski portali i sajtovi nude recenzije, uporedne testove i informacije o reputaciji različitih brendova.
Stručne preporuke: Ukoliko imate pouzdanog prodavca gume on će s vama podeliti iskustva i predložiti odgovarajuću gumu za vase potrebe i budžet!
Postoje kompanije sa ogromnom globalnom prodajom i zastupljene su na tržištima znatno većim od našeg, na kojima je teško probiti se (govorimo samo o brendovima iz naše ponude za koje imamo iskustva i povratne informacije od kupaca).
Primer su kineske gume TRIANGLE koje godinama postoje i na zahtevnom američkom tržištu, sa garancijom od 5 godina i širokom paletom proizvoda.
Kupci su veoma zadovoljni gumama za male i srednje kamione: upravljačke gume 215/75R17.5, gume za pogon 235/75R17.5 i tako dalje.
Zatim, imamo i LINGLONG gume za kamione koje se odnedavno proizvode i u Srbiji, gde je ova kompanija otvorila proizvodni pogon u cilju što jačeg prodora na evropsko tržište. Linglong nudi takođe 5 godina garancije. Dezeni koji su u ponudi na našem tržištu su njemu i namenjeni. Najprodavanije su pogonske gume 315/70R22.5, kamionske gume 315 80 R 22.5, kao i gume za prikolicu 385/65 R22.5 sa 24 platana, tj. sa povećanom nosivošću.
Imamo i premium kineske kamionske gume BLACKLION koja iako nije globalno velika kompanija, tehnološki prednjači u kvalitetu, čak i uslužno proizvodi gume za globalno poznate brendove. Izvanredne rezultate postižu kod gume za pogon 315/60R22.5
Ovo su smernice koje mogu da vam ukažu mnogo kada birate jeftine kamionske gume.
2. PERFORMANSE GUMA
Specifikacije proizvoda: Proizvođači guma ili prodavci mogu uvek da vam pruže uvid u namene guma: pogonske gume za kamion, upravljačke gume, gume za prikolicu, da li je za regionalni transport ili su to gume za autoput, zimske uslove ili gume za urbane sredine.
Povratne informacije od kolega iz transporta: Pitajte ih za njihova iskustva i oko guma: za koje uslove imaju gume, kako sui m se pokazale i koliko su se potrošile.
Testovi i recenzije: Pregledajte testove guma koje su sproveli nezavisni testni centri i stručni časopisi ili kontaktirajte svog prodavca da vam pruži njegove uvide jer prodavci obično imaju preneta iskustva od svojih korisnika.
3. TROŠKOVI I BUDŽET
Uvek se rukovodite sledećim principom – cena gume nije ona koju platite pri kupovini, već cena po pređenom kilometru gume!
Ukoliko gumu platite 20.000 dinara i pređete 50.000 km to je za kamionsku gumu jako malo, njena prava cena je 0,4 dinara po pređenom kilometru.
Ako kupite gumu od 50.000 dinara i pređete 160.000 km – vaša cena po kilometru je 0,31 din/km i jasno je da je ovakva guma isplativija.
Naravno, ovaj tip kalkulacija je najjednostavniji u dugolinijskom transportu gde dominira vožnja autoputem. Međutim, ova kalkulacija manje vredi kada imamo kipere, kamionske gume za teške uslove, koje često ne ispune ceo životni vek već dolazi do pucanja ranije u eksploataciji.
Svaki vozač ili menadžer flote treba da bude svestan uslova u kojima radi, stvarnih kilometraža i da na osnovu toga utvrdi ovu cenu. To nije jednostavan korak ali može dosta pomoći u odabiru gume za kamion!
Da, i sa kineskim gumama možete da ostvarite dobre poslovne rezultate, pod uslovom da odabiru pristupite racionalno i promišljeno. Nije svaki proizvođač iz Kine samo „kinez“ – postoje i ozbiljni proizvođači. Ne rukovodite se isključivo cenom, već se raspitajte kod kolega prevoznika sa iskustvom, saslušajte šta prodavac ima da kaže, pažljivo definišite namenu guma koje kupujete, održavajte vozilo i redovno kontrolišite pritisak u gumama kamiona!
DODATNI SAVETI ZA KUPOVINU KINESKIH GUMA:
- Pažljivo birajte upravljačke gume. Uvek odvojte malo veći budžet za prednje gume za kamione. Isplatiće vam se većom pređenom kilometražom i većom bezbednošću. Ne kupujte najjeftinije proizvođače za prednju osovinu bez obzira na cenu. Samo povereno!
- Održavajte pritisak u gumama: za gume 22.5“ obavezan pritisak je 9 bara. Ovo će i najjeftinijoj gumi produžiti život. Manje kvalitetne gume brže stradaju od nedovoljnog pritiska nego premium proizvođači!
- Pažljivo birajte dezen / šaru guma. Ono što vam instinkt kaže se najčešće i ispostavi kao tačno. Ako vam se ne dopada šara, ako smatrate da je gazni sloj previše uzan, da su blokovi kruti, da će vozilo biti nestabilno – ne kupujte te gume bez obzira na primamljivu cenu!
- Centrirajte trap CELOG VOZILA! Često jedna loša osovina na prikolici šlepera ili na pogonskoj osovini mogu „gurati“ vozilo u stranu, pa ćete stalno korigovati pravac i tako neravnomerno potrošiti gume, iako vam je upravljačka osovina perfektno centrirana.
- Proizvođač će vam najčešće odbiti reklamaciju za sledeće 4 stvari:
- Nedovoljan pritisak
- Loša geometrija vozila (necentriran trap)
- Mehanička neispravnost vozila (amortizer, spona, kočnice)
- Neadekvatna primena guma (ukoliko za kiper stavite dezen gume za autoput – proizvođač neće ni razmatrati ovu reklamaciju).
Guma sama sve govori – ovi navedeni simptomi se jasno i nepogrešivo vide na gumi, proizvođač opravdano odbija reklamacije na osnovu svega navedenog jer se pokaže na samoj gumi. Na vama je da ovo predupredite i sami produžite život gumi, uštedite novac, a ako zaista dođe do reklamacije da imate pokriveno sve sa vaše strane.
Srećan put vam želi VIR AGRAR!